2003 Jaarverslag LGV

Jaarverslag van de Leidse Geologische Vereniging over 2003

Op 29 mei 2003 hebben 81 LGVers en/of partners het 14e lustrum van de LGV in Teylers Museum in Haarlem gevierd. Het thema van het lustrum was: ‘Historische hoogtepunten van de Nederlandse geologische cultuur’. De lezingen door Patricia Faasse over ‘De ontdekking van de ondergrond’, door Freek van Veen over ‘Gustaaf Molengraaf (1860-1942); de eerste Leidse Geoloog’, en door Dirk Wiersma: ‘Parallelle vormen en patronen in Cultuur en

Natuur’ werden algemeen gewaardeerd. De rondleiding door Teylers Museum en vooral door de bibliotheek, waar speciaal voor geologen interessante, oude boeken waren uitgesteld, was zeer de moeite waard. Het weer was ideaal voor de geologische stadswandeling door Haarlem, o.l.v. Ab van Adrichem Boogaerdt en Maarten Fischer.

De LGV jaarvergadering vond plaats tijdens de borrel in eetcafé de Ark. Gezien de locatie was het een tamelijk rumoerige, maar daarom ook zeer snelle vergadering (35 minuten), bijgewoond door meer dan 58 leden. Ter gelegenheid van het lustrum werd Jaap Liezenberg benoemd tot erelid.

Aansluitend ging, van 30 mei tot 2 juni, de lustrumexcursie met 38 LGVers en/of echtgenotes via een eerste stop bij museum de Groene Poort naar Zuid-Limburg. Daar werden de prehistorische vuursteenmijn in Rijckholt, de Krijt/Tertiair grens in de Geulhemmergrot, de groeves ENCI en ’t Rooth en, in het Maastrichtse Natuurhistorisch Museum, de nieuwe Mosasaurus Prognatodon Saturator Dortangs et al. 2002 ofwel ‘Bèr’ bezocht. Jan de Coo heeft een leuke website met excursiefoto’s gemaakt Kijk op //home.planet.nl/~jandecoo/LGV.html (niet bereikbaar). Helaas zal Pit Pilaar’s trouwe hondje Noki, die altijd meeging op excursie, er volgend keer niet meer bij zijn.

Ook de najaarsexcursie naar het Museon in Den Haag op 11 oktober was met 40 deelnemers weer goed bezocht. Drs. Rob van den Berg, geoloog bij het Museon legde uit hoe de collecties werden beheerd en welke speciale lezingen en lessen in het Museon voor allerlei doelgroepen, variërend van schoolklassen tot 65-plussers worden gehouden. De middag werd afgesloten met een prima borrel en diner in Chinees restaurant Yang Sin aan de Frederik Hendriklaan.

Tot ons leedwezen zijn ons dit jaar weer enige leden ontvallen. Voormalig praeses Dr. J.P. Engels , Drs. P.F.L. de Groot en Drs. J. Bloemraad (assessor I in 1965-1966) zijn in 2003 overleden.

De vereniging telde in het afgelopen verenigingsjaar 333 leden, van 29 leden ontbrak het adres en 7 leden hebben aangegeven geen informatie van de LGV meer te willen ontvangen.

Jaarverslag 2003 (pdf)

Het bestuur bestond uit: